hoe stevig is een gipsplaatwand (zo'n speciale dubbele) en is dit veel duurder dan van cellenbeton?

we willen het boven een beetje anders indelen en zo'n gipsplaatgebeuren gaat veel sneller natuurlijk, maar wil ook wel normaal een schilderij op kunnen hangen of een (wat zwaardere metalen) kapstok waar dan e.e. a. aan moet kunnen hangen......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Foto's maken van het frame en de maten erbij zetten.
Zo kan je achteraf opmeten waar de houten balken zitten, t.o.v. bijvoorbeeld een muur of deur.
Zware dingen kan je dan door het gips in de balken schroeven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Achteraf heb je hier scanners/detectors voor die de balken in de muur zien zitten.

Toegevoegd na 13 uur:
Een gipswand duurder dan cellenbeton? Vergeet niet dat Cellenbeton nog afgewerkt moet worden. Meestal wordt het gestuct en als je dat niet zelf kan dan is een gipsplaatwand sowieso goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op zich kan een gipsplaatwand wel veel hebben. Een kapstok levert echter een hele grote 'arm', waardoor deze makkelijk uit een gapsplaat wandje breken. Je kan bij het opzetten van een gisplaatmuurtje echter op slimme plekken een stuk 18mm multiplex achter de gipsplaat monteren. Bij mijn badkamer hangt hier gewoon de wastafel & ondermeubel aan. Het multiplex houdt zou de boel vast, en de gipsplaa is meer de sier afwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn halve huis is gebouwd met de dunne soort gipsplaten, mijn ervaring is dat met goede hollewandpluggen het geen enkel probleem is om dergelijke dingen op te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook gebruik maken van gipsvezelplaten. Dat gebruik ik zelf ook. Hierin heb ik een kapstok vastgeschroefd zonder pluggen en hier hangen 4 winterjassen aan.
Dus het ligt ook aan het type plaat dat je wilt gebruiken.
Gipsplaten zijn ook wat gemakkelijker zelf af te werken.
Dus de naden eerst met een glasweefselband afplakken, dit aansmeren en daarna nog een keer gladstuccen.
Bij een gasbeton wandje moet je (als je niet goed kunt lijmen) de gehele wand uitstuccen.
Als je dat zelf kunt dan is dat prima, maar ik vindt om die reden de gipsplaten gemakkelijker.